December 25, 2011

Bismillahirrahmanirrahim.......

Ulama
 (علماءditransliterasikan sebagai ‘Ulamā’) ialah seorang pemuka atau pemimpin agama yang bertugas untuk membimbing dan memandu umat Islam baik dalam masalah-masalah agama mahupun masalah sehari-hari yang diperlukan baik dari sisi keagamaan ataupun sosial kemasyarakatan.
Ulama berasal dari perkataan alim yang bermaksud seseorang yang tinggi ilmu pengetahuan terutama tentang hal ehwal agama dan mengamalkan ilmu yang dipelajari. Seorang yang alim juga dilihat dari sudut pakaian dan kehidupan luarannya. Seorang ustaz atau tok guru selalu dilabel sebagai alim kerana mereka memiliki ilmu ukhrawi berbanding ilmu duniawi. Mufti, qadi, faqih dan muhaddith adalah contoh ulama.
begitu penting ulama terhadap masyarakat dunia untuk membimbing kita di jalan yang diredhai Allah, tanpa ulama pasti kita akan tersesat. kat sini aku nak perkenalkan sedikit ulama2 yg aku kenal dan juga aku kagumi.


Habib Hassan bin Syed Ahmad al-Attas 
pengasas Madrasah Al-Attas Al-Arabiah
juga tokoh islam sepanjang zaman.


Habib Umar bin Hafiz
tokoh ulama Tarim Yaman



ALI ZAIN AL-ABIDIN AL-JIFRI
anak murid kepada habib umar al-hafiz



Habib Zain Bin Ibrahim Bin Smith
Ulama Madinah juga dipanggil syafie'e sohgir kerana kepakarannya berkaitan fiqh


Habib Ali Zainal Abidin
anak murid dan juga penterjemah kepada Habib Umar


Syeikh ridwan
dari mekkah, sedang membaca qasidah di surau madrasah




Saja aku selitkan gambar tok-tok guru aku . tanpa mereka siapalah aku....
ustaz hatta bin syukri . (kanan)
anak murid kepada Habib Umar Hafiz ketika menuntut di Yaman
.guru bahasa arab aku sepanjang zaman siang dan malam. 

Khalid Amin
Guru Balaghah dan Nahu Sorof


Ustaz Fuad bin Salim dan isteri.
Guru bahasa arab

SEKIAN TERIMA KASIH DAN RENUNG-RENUNGKAN

No comments:

Post a Comment